Na této stránce se nacházejí pravidla, která budeme používat pro řešení rozvoje panství.
Většinu akcí vykonávaných po tak dlouhou dobu musí být nutně těžší provést než běžné smlouvání o cenu meče nebo pouliční šarvátku a hrozí u nich také větší nebezpečí selhání, které lze napravit pouze za vysokou cenu.
Ohrožení postav v rámci části hry, kdy se buduje panství proto bude začínat v základu na hodnotě 4, u méně významných činností na 3.
Akce v rámci budování panství tak budou automaticky přinejmenším náročné, spíše však velmi náročné nebo dokonce ukrutně náročné.
Časem, až bude situace stabilnější a postavy zkušenější, se tyto hodnoty sníží.
Některé cíle, jež před postavami stojí, mohou být pouze zkouškami nebo sérií zkoušek (např. oprava tvrze),
Jindy bude třeba překonávat hrozby, které budou mít svoji Sudbu, Charakteristiku a Hranice a budou proti postavám aktivně působit jako cizí postavy a jejich překonávání se může protáhnout na delší časový úsek, než se hrozbu podaří eliminovat nebo než hrozba postavy porazí.
Následující vylepšení se používají jako nástroje při akcích prováděných za účelem správy nebo obrany panství.
Budova | Cena [dukáty]1) | Efekt |
---|---|---|
Klášter 2) | 960 | manévr přesně zdarma |
Léno | 12003) | manévr mocně zdarma |
Chrám 4) | 480 | manévr lstivě zdarma |
Stáje | 900 | umožňuje použít manévr velmi rozsáhle a jednou akcí tak ovlivnit všechny vesnice na panství |
Silnice | 1080 | manévr obrana zdarma |
Hrad 5) | 3600 | nadání (2 manévry) |
Rybník | 270 | sleva na vyčerpání |
Mlýn | 330 | všechny vesnice na panství mají výnos jakoby jejich pouto bylo o 2 vyšší (i vyšší než 5) 6) |
Kamenolom | 180 | při založení kamenolomu je v něm 2k6 zdrojů, které lze použít při placení manévrů a vyčerpání tam, kde dává smysl použití kamene |
Tržiště | 60 | Podmínka pro nalákání řemeslníků na panství. Každý rok 3k6 dukátů navíc k ročnímu zisku. |
Je možné vymyslet i další vylepšení.
Tuhá zima, povodně, sucho… to vše může majiteli panství komplikovat jeho plány. To zda nějaká akce prostředí bude vyvolána bude záviset na hodu na výzvu. Padne-li 9 a více akce prostředí nastane.
Peníze lze vydělat buď zemědělstvím nebo řemesly.
Cílem zemědělských aktivit je vypěstovat co nejvíc úrody a prodat případné přebytky. Zemědělství zajišťují jednotlivé vesnice. Ty jsou v podstatě pomocníci postav (majitele panství či někoho jiného) - oddíly s následujícími parametry:
Založení vesnice se děje tzv. lokací. Předpokladem je úspěšný hod a zároveň zaplacení částky 60 dc. za každou úroveň pouta.
Vesnice lze vylepšovat stavbou následujících budov, které fungují jako nástroje.
Budova | Cena [dukáty]7) | Efekt |
---|---|---|
Kovárna | 48 | manévr přesně zdarma |
Sýpky | 42 | manévr mocně zdarma |
Hostinec | 54 | manévr lstivě zdarma |
Palisáda | 42 | manévr obrana zdarma |
Fojtství | 84 | nadání (2 manévry) |
Pila | 36 | sleva na vyčerpání |
Žentour | 18 | zvýšení výnosů vesnice jakoby by pouto mělo o jeden stupeň vyšší hodnotu |
Jíloviště | 12 | při založení jíloviště je v něm 2k6 zdrojů, které lze používat pro platbu manévrů nebo vyčerpání |
Na rozdíl od zemědělství, obchod poskytuje pravidelný příjem. Podmínkou pro nalákání řemeslníků je zřízení tržiště na panství, aby měli kde své výrobky prodávat. Pokud má do pokladnice plynout příjem z řemesla, je třeba získat za pomocníka mistra nějakého řemesla s následujícími parametry:
Získání mistra je podmíněno také výskytem dostatku surovin pro jeho výrobu.