Svět Zapovězených zemí

Chystám se na svoji první hru Zapovězených zemí. Na internetu je už několik různých recenzí a shrnutí, ale přijde mi, že se soustředí hodně na herní mechanismy. Pokusím se proto shrnout důležité poznatky o Krkavčích zemích pro začínající hráče, aby mohli od světa lépe zasadit své postavy.

Malá odbočka. My jsme k vytvoření postav použili brožurku z krabicové verze nazvanou „Legendy a dobrodruzi“. Pomocí ní lze snadno postavy vygenerovat hody kostkou. Podobně jako ve starém DrD, ale v ZZ jde spíš o vytvoření pozadí postavy. Tvorba postav tímto způsobem byla zábavná a vedla k zajímavým kombinacím. Nicméně generátor nutně vede k tomu, že část příběhu postavy zůstává obecná a je třeba ho doplnit konkrétními detaily. K tomu, aby postava do světa zapadla, je dobré o něm znát víc informací. A to je účel tohoto článku. Možná totiž nemá každý hráč z vaší družiny doma pravidla, aby si mohl postavu dopilovat podle informací rozesetých v příručce. Tady snad najdete shrnutí toho nejdůležitějšího.

VAROVÁNÍ! Článek může obsahovat vyzrazení informací, které byste možná chtěli ve hře objevovat postupně (alias SPOILERY). Snažil jsem se, aby v něm žádné zásadní nebyly, ale raději to píšu předem, abyste nemohli říkat, že jste to nevěděli.

Zapovězené země? Krkavčí Země?

Svět Zapovězených zemí je jakési široké údolí na pobřeží moře, z ostatních stran oddělené vysokými pohořími. Území je tedy izolované, nevedou do něj z okolí žádné bezpečené stezky nebo dokonce obchodní trasy. Pokrývá jej několik rozsáhlých hvozdů, nechybí mohutné řeky, močály, jezera, pusté pláně i úrodné nížiny. Pojmenování vychází z legend o příchodu lidí, které vedl bůh Krkavec anebo ze zákazu daného králem Alderlandu. Kdo se vydal do Zapovězných zemí, už se nesmí vrátit zpět. Po tři sta let přikrývala tyto končiny kletba v podobě krvavé mlhy. Ta se teď ale zvedla a vy můžete vyrazit za dobrodružstvím.

Dějiny

Krkavčí země byly kdysi obydlené pouze elfy a trpaslíky. Pak ale připluli neznámo odkud lidé vedení vým bohem. Různé skupiny lidí mu dávali různá jména, nebo šlo možná o více bohů. To není jasné. Každopádně tento bůh zasáhl a země rozdělil mohutným pohořím. Jih byl dán lidem a stala se z něj země zvaná Alderland. Sever, dnes známý jako Zapovězené země, připadl elfům a trpaslíkům. Ti navíc dostali jako odškodné za ztrátu jihu orky jako služebníky či otroky.

Lidé se však na jihu množili a rozšiřovali takovým způsobem, že část z nich postupně začala pronikat za vytčenou hranici na území elfů a trpaslíků. První, kteří přišli ještě v míru, si říkají Ailanďani. Časem se však přidal i zbytek Alderlanďanů. Ti přitáhli s vojském s úmyslem získat nová územi. Tak vypukla válka, která se rozhořela také mezi Alderlandem a Aslenií, což je další říše lidí na západě. Válku s elfy a trpaslíky vedl v zastoupení krále Alderlandu čaroděj Zygofer. Kvůli nedostatku vojáků povolal do svých služeb démony. Elfové a trpaslíci vysílali místo sebe do boje orky.

Válku Zygofer vyhrál, ale kvůli svým metodám upadl u krále Alderlandu v nemilost. Při následném střetu otevřel démonické brány dokořán, aby se vyhnul porážce. Po svém hořkém vítězství pak vypustil démony pustošit bezbranou Aslenii. Alderland prohlásil Krkavčí země za prokleté a jedinou cestu do nich přehradil. Někdy v této době také usedla na země krvavá mlha - žravý opar, který izoloval obyvatele a znemožnil vzájemné kontakty.

Pod rouškou krvavé mlhy se v Krkavčích zemích rozmohly různé podivné kulty, trpaslíci a elfové se stáhli do svých původních domovin a orkové zůstali sami, zrazení svými dřívějšími pány, plní nenávisti k lidem, kteří je masakrovali. Ostatní rody zřejmě přežívaly jak se dalo.

Náboženství

Víra v bohy je nedílnou součástí Zapovězených zemí. Je jich hned několik.

Bůh ochránce je původní božstvo, které přivedlo lidi do Krkavčích zemí. Má dojjedinou podstatu v podobě a Hada a Krkavce. Každý z nich má svůj kult - oddanou kongregaci. Mezi nimi vládne tu menší tu větší nevraživost a vzájemně se osočují z kacířství.

Rez a Hema jsou božský manželský pár. Víra v ně je jinou interpretací kultu boha ochránce opírající se o výklad, že posvátnými božstvy nebyli krkavec ani had. Ti byli stvořeni s posvátných materiálů, krkavec ze železa a had ze dřeva, které jsou zasvěcené Rezovi a Hemě. Železo a dřevo ztělesňují důležité aspekty - sílu a moc, život a nemoc. Kněží těchto bohů se nazývají Rezaví bratři, kněžky Heminy sestry - těch je však narozdíl od bratrů nemnoho. Rezaví bratři svoji víru prosazují za použití nejtvrdších metod a pronásledují vyznavače Hada a Krkavce.

Trpaslíci mají svého boha Kolose. Ten jim vnuknul poslání dopracovat se až k božské výhni, kterou není nic jiného než slunce. Tento úkol berou trpaslíci nesmírně vážně a snaží se vystavět další patra světa, aby se dostali ke svému bohu co nejblíže. Kolos si nejvíce cení zručnosti, vědomostí a smyslu pro povinnost.

Elfové uctívají bezpohlavního boha Jíla (stvoření, život), bohyni Kvílu (počasí), bohyni Vlnu (voda, zdraví). Boha Roha uctívají Aslenové. Vládne ohněm a sídlí ve vulkánu stejného jména. Ten se tyčí nad pláněmi Aslenie.

Chodec v tmách je pak nejstarší bůh, vševědoucí, tajemný, patron noci a nespoutané magie. NIkdo ho neuctívá, ale když je potřeba, snaží se jej dotyčný usmířit.

Rody a národy

Jednotlivé rody se dále dělí na národy a další skupiny, kmeny a pokolení. Ačkoli názvy rodů evokují klasické tolkienovské koncepty, každý z nich, snad až na lidi, je vystavěn na originálním pojetí svého původu.

Lidé

Alderlanďani jsou nejčastější skupinou lidí. Jsou odříznutí od své vlasti na jihu. Rody, které přišly do Krkavčích zemí jako první si říkají Ailanďani. Uctívají boha Krkavce pod vedením kněžek Krkavčích sester. Ostatní Alderlanďani je nemají rádi a často je pronásledují.

Aslenové jsou potomci jezdeckých kmenů ze západu. Klan Kvardů pronikl do Krkavčích zemí jako první. Po té, co Zygofer poslal na pláně Aslenie démonické hordy, byli nuceni i ti zbývající přeživší Aslenové prchnout na východ. Říkají si Galdáni. Alderlanďani mají Asleny za necivilozované neotesance.

Půlelfové vznikli tak, že v době rozdělení Krkavčích zemí bohem Ochráncem si rody elfů a lidí vyměnili rukojmí, jako záruku míru. Brzy vznikly smíšené svazky a znich se zrodili potomci. V Alderlandu jim říkají křehouni. Ti kteří vyrostli mezi elfy si říkají elforození a křehouny pohrdají.

Setkat se můžete také s pokřivenci. Jsou to lidé svedení Zyterou, kteří získali démonické rysy. Často jsou členy Rezavých bratrů nebo jim slouží. Ostatní lidé se jich bojí.

Elfové

Jsou dlouhověcí, ale jak nabrají roky, postupě ztrácí zájem o svět - stávají se z nich tzv. klidní elfové nebo enti, vymění-li tělo z masa a kostí za stromové. Elfská těla tvoří schránku pro to, co tvoří jejich pravou podstatu. Rubín, který je jejich srdcem a duší a který udržuje jejich tělo vždy mladé, krásné a bez jakýchkoli vad. Bojechtiví elfové, kteří putují Krkavčími zeměmi a potírají nestvůry a další neřády si říkají Karmínovci. Kulturu elfů považují za nadřazenou, trpaslíky tolerují, lidmi pohrdají, nemrtvé a a Rezavé bratry nenávidí.

Trpaslíci

Jsou na světě protože plní velký úkol od svého boha Kolose. Věři na reinkarnaci. Neradi se vydávají do otevřených prostor. Jeiich čarodějové, kamenopěvci umí ovládat celé hory. Elfové podle nich vytváří ozdoby pro svět a šlechtí pro ně stromy jako podpěry pro další patro světa. Lidé jsou boží zkouška, která má trpaslíky zocelit.

Orkové

Jsou agresivní, impulsivní z úst jim trčí kly, které jim brání srozumitelně hovořit. Tento rod prahne po pomstě vůči elfům a trpaslíkům, kterým sloužili jen jako štít proti lidem. Ty zase nenávidí kvůli úskokům a používání magie. Mezi jednotlivými klany vládne řevnivost a neustálé půtky. Klan Urhurů se považuje za vůdčí. Rokové jsou tvrdí bojovníci. Isirové jsou nejdivočejší, pohrdají ostatními klany. Mezi jednotlivými klany působí čarodějnice, které si říkají Viragy. Mnoho orků se potuluje zeměmi bez příslušnosti k některému z klanů.

Vlkeni

Původ napůl lidí a napůl vlků je zahalen tajemstvím. Nejvíce vlkena naštvete, když se mu svěříte se svojí teorií, že jejich rod je nepodařený Zygoferův experiment. Vlkeni by nejraději, aby se vrátila krvavá mlha. Jako jedni z mála se v ní mohli nerušeně pohybovat - dokud zůstali pod korunami lesa. V tomto ohledu si rozumí s Rezavými bratry. Vlkeni pořádají sešlosti na kterých v divokých rytmech bubnují, vyjí a konzumují omamné látky.

Půlčíci a skřeti

Tyto dva rody, na první pohled odlišné, jsou vlastně jeden. Jejich vznik je připisován žárlivé bohyni měsíce Eoře. Z modrých kamenů, které vrhala po elfech, se zrodilo toto pokolení. Krkavčí bůh je pak rozdělil na dva rody, aby je potrestal za lstivost, kterou vůči němu projevili při velkém stěhování. Skřeti se se svým osudem smířili a dál žijí v tmavých hvozdech. Půlčíci svůj temný původ a všechny své slabosti a nedostatky skrývají pod maskou dobrosrdečnosti a blahobytu. Děti se rodí náhodně jako přislušníci jednoho nebo do druhého rodu a podle toho jsou vyměněny do příslušné rodiny.

Další rody

Mezi další rody v Krkavčích zemích patří Zlobři, Ještěrci a Sípalové. Nejsou však určeny pro hraní hráčských postav.

Zlobři jsou potomky trpaslíků a lidí, kteří u trpaslíků zůstali jako rukojmi po velkém stěhování. Jenže tyto děti vyrostly do takových rozměrů, že nemohly v podzemních síních přebývat, a musely odejít na povrch. Až na výjimky žijí divoce a nespoutaně.

Ještěrci jsou humanoidi sídlící v močálech. S ostatními rody se stýkají za účelem obchodu, mají totiž zájem o kovové nástroje a další zboží, co neumí vyrobit nebo ulovit. Jinak žijí tejmným životem.

Sípalové jsou drobní mužíčci. Jejich maso má čarovné účinky a jsou proto loveni a mučeni až k smrti.