O FATE

Je to už nějaký ten pátek, co jsme začínali hrát a asi jako většina nám podobných jsme ke svojí zábavě používali takvou jednu knížku, jíž asi nikdo neřekne jinak než „pravidla“.

Jednalo se samozřejmě o pravidla Dračího Doupěte™. Nicméně jak šel čas začali jsme si uvědomovat (Ilja si začal), že to je takový divný systém. Já zase nadšen příchodem spasitelských „Plusek“ jsem tyto ihned po zakoupení začal studovat (což mi trvalo asi půl roku) a začal je roubovat na naše hraní. Leč stačila dvě sezení, aby nám bylo jasné, že tohle je už moc a nebaví nás to. Nic proti novému „Doupěti“, je to komplexní do detailů propracovaný systém a své přátele si najde, ale my, my (já a Ilja) jsme chtěli nějakou lehčí váhu.

Nezabralo mi moc času na internetu najít to, co jsem chtěl. FATE byl systém přesně takový, jaký jsem hledal. Pravidla sice v angličtině, ale 60 stránek jsem měl za dva dny přečtené a mohlo se začít hrát. Reakce sice byly rozpačité, ale na silvestrovské testovací seanci, kdy prošla pravidla prvým testem převládly kladné reakce a tak tedy jedem!

Na obzoru cosi nového

A co že to tedy FATE je? Pod touto skratkou se skrývá chytlavý název „Fantastic Adventures In Tabletop Entertainment“. Jak už jste si možná dali dohromady, pravidla jsou na stránkách autorů k dispozici zdarma ke stažení a dokonce již probíhá iniciativa českého překladu, které se i sám účastním. Pravidla samotná nejsou nikterak rozsáhlá (i když jsou známy i štíhlejší systémy), mají pouze 90 stránek, které by vám měli stačit na nekonečný maraton zábavy.

Nicméně čím nás/mě tento systém tak uchvacuje? Klady spočívají především v podpoře tvorby příběhu. V pravidlech je již od počátku zdůrazňována důležitost této složky pro hru, na jejíž úkor sice klesá podpora detailně provedeného souboje (i když i to lze zařídit) a dalších jevů, které se v rpg mohou vyskytovat, leč je vyvážena právě snahou hráčů o rozvoj dějové linie hry. Další skvělou možností je zasahování hráčů do dějové linie tvořené dějmistrem. A to opravdu docela výrazně. Hráči mohou pomocí speciálních bodů ovlivňovat vše od průběhu souboje až po počasí a vůli bohů (i když dějmistr má vždy pravdu v konečném důsledku, v tomto hledu se samozřejmě nic nemění ;-)). Odlišná od jiných přístupů je také tvorba postavy. Jedná se v podstatě o dovednostní systém, tedy máte přiděleny body a ty investujete do dovedností. Vše je řešeno pomocí tzv. „pyramidy“, která musí zůstat vždy vyvážená.

Co je třeba říct, FATE samotné je spíše jakýmsi návodem a studnicí přístupů. V pravidlech s témto jménem je zhutněn obsah několika možných systémů a příruček, podle kterých se dá hrát. Když už nic, tak vám přečtení pravidel přinese určitě alespoň inspiraci. Koneckonců na pravidlech opravdu nezáleží a i s těmito jsme stále ti staří známí amatéři, kteří se chtějí přiblížit nedostižným vzorům.